‘Schoonmaker ‘blijf bij je leest?’

De toekomst. Moeilijk te voorspellen en vaak minder flitsend dan je zou denken. Zo hebben we helaas nog geen vliegende auto’s of hooverboards, terwijl de film Back to the future er vanuit ging dat die in 2015 wel realiteit zouden zijn.

Wanneer je mensen vraagt naar de toekomst van de bibliotheek kan het antwoord twee kanten op gaan. Of ze voorspellen á la Back to the future dat er over 10 jaar geen fysieke boeken meer zullen zijn maar wel robots en hologramschermen met daarop alle informatie van de wereld. Of ze gaan er vanuit dat de bibliotheek over tien jaar nog precies zo is als vandaag, maar dat die zich dan graag nog wat meer op de klassieke leenfunctie richt. Zoals Henry Ford (ja, die van de auto’s) ooit al eens zei: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’

Men heeft vaak weinig fantasie. En dat is jammer. Want bij de bibliotheken werken een heleboel mensen met juist heel veel fantasie. Die allerlei vernieuwende projecten en services en ludieke acties bedenken. Ook vanuit de bibliotheek zelf krijgen deze mensen helaas veel weerstand. Het is zowel onder werknemers als leden van de bibliotheek toch vaak een beetje de nieuwe garde tegen de oude garde.

Maar toch gebeuren er ‘nieuwe’ dingen in de bibliotheek. En uit klantenonderzoek blijkt dat veel leden dat ook heel leuk vinden. Zo blijkt uit het BiebPanel-onderzoek naar de toekomst van de bibliotheek dat er een zeker percentage leden is dat zeker wel geïnteresseerd is in dating of gaming in de bibliotheek. En maar liefst de helft zou graag nieuwe gadgets uitproberen in de bibliotheek. En 98% wil boeken lenen in de bibliotheek. Dat is logisch en past ook goed bij de doelstellingen van de bibliotheek.

Het moge duidelijk zijn dat de bibliotheekleden veel verschillende interesses hebben maar dat er zeker ook een markt is voor activiteiten naast het lenen van boeken. ‘Schoonmaker blijf bij je leest’,  zo luidt letterlijk een quote uit het BiebPanel-onderzoek naar de toekomst van de bibliotheek. Maar ook: probeer die vliegende auto eens uit, misschien spreekt het wel aan.

Met die gedachte in het achterhoofd zet het Jonge Bibliothecarissen Netwerk in op persoonlijke ontwikkeling van jonge medewerkers. Op 23 mei doen we dit bijvoorbeeld in de vorm van een workshop met de titel ‘De kunst van het overtuigen’, met De Blauwe Kamer van Bibliotheek AanZet als toepasselijk ‘laboratorium’. Op die manier willen we jonge medewerkers met goede, vernieuwende en misschien zelfs futuristische ideeën helpen bij het overtuigen van hun collega’s en leidinggevenden. Vliegende auto’s en robots here we come!

Anne-Katelijne (ProBiblio)