Verboden vruchten: over de verleiding van drank, moeilijke woorden en conducteurs

Door de walmen van mijn Kiosk-koffie staar ik dromerig voor me uit. Of toch nog dromend? Ligt het aan mij, of worden ze echt met de dag jonger en knapper?

Opeens weet je het..je zoekt een conducteur!

Je zou maar zo’n prachtige baan hebben! Mensen verder op weg helpen. Een publiek van 0 tot 100. Mensen die dagelijks met boeken, laptops en studiematerialen naar jou toe komen. Om nog maar te zwijgen van zo’n bijzondere week als deze, met gratis boeken voor iedereen. Enfin. Mark Deckers had het op het Nationale Bibliotheekcongres maar al te goed door: de verleidingen voor een jonge (forenzende) bibliothecaris zijn groot. Aanzienlijk. Fervent. Enzo.

Mark en de deelnemers aan het debat* hebben ons veel stof tot nadenken gegeven. En stof doen opwaaien. En oude ideeën afgestoft. De eerste stelling ging over onze dorst naar kennis en kennisdeling. Zoals Mark terecht interpreteerde: “hoor ons, gebruik onze kennis, laat ons experimenteren!” Misschien blijken wíj niet diegenen te zijn die (zouden moeten) watertanden bij het idee van kennisoverdracht, maar andersom?

De tweede stelling ging over de al dan niet ervaren meerwaarde van jonge medewerkers voor bibliotheken vanwege hun leeftijd. Het was boeiend om te merken dat vooral de jonge generatie zelf dit niet altijd zo ervaart. Aldus Mark: “De jongeren vinden overigens zelf de stelling bijna discriminerend. Jongeren als excuustruus is wel een heel verkeerd idee. Het gaat meer om passie dan om leeftijd.” Daarbij speelt ook mee dat die meerwaarde voor onszelf niet altijd duidelijk is. Genoeg basiskennis en goede dialoog met collega’s kunnen dit mogelijk versterken. Als we geen nieuwe wijn in oude zakken meer willen, is het wel fijn om met elkaar te weten te komen hoe we aan die nieuwe zakken gaan komen..

De laatste stelling ging over de sociale kanten van het werk: jongeren kunnen zich eenzaam voelen in hun werk en dit wordt nog niet onderkend. “Veel zwevers bij deze stelling. Blijkbaar weten we ons daar nog niet goed houding in weten te geven.” Hoe triviaal dit ook mag klinken; je in collega’s herkennen en meer dan alleen zakelijke aspecten met elkaar delen, is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van wat je werk leuk maakt en wat je energie geeft. Extra reden voor ons om naast de inhoudelijke bijeenkomsten vooral ook genoeg sociale activiteiten te blijven organiseren.

Zo terugkijkend op het debat waren we met name zeer content met de diverse opkomst – met vertegenwoordiging van zowel ‘menig landelijke partij’ als ‘collega’s in alle soorten en maten’. Dat de meningen soms erg verdeeld waren en tevens menig deelnemer aangaf geen duidelijke mening te hebben, zien we als bevestiging van veel van onze vragen en ideeën. Om laatstgenoemde heel kort door de bocht te excerperen: jonge aanwas actiever deel laten nemen aan activiteiten en daarmee zichtbaarder maken in de bibliotheeksector. Met als belangrijke randvoorwaarden een stevig sociaal netwerk, voldoende basiskennis van de sector en voldoende inzicht in de eigen meerwaarde. Daaraan gaan we de komende maanden verder werken.

Er is niet alleen naar ons geluisterd en met ons gepraat, maar er zijn ook veel handen naar ons uitgestoken. Door partijen als SBW, VOB, KB en SPN, maar ook door vele ‘wijzen’ uit het vak. Dit geeft goede hoop voor de toekomst. We streven ernaar de komende tijd regelmatig met genoemden koffie te gaan drinken (dankzij de NS zit je zo in Utrecht of Den Haag) en we geloven dat er mooie dingen in het verschiet liggen. Intussen blijven we enthousiast borrels organiseren. Proost!

*Het JBN heeft tijdens het NBC een debat georganiseerd. Mark Deckers maakte hier een mooi verslag van, dat hier terug te lezen is.

Tamar (Bibliotheek Den Haag)