Bookarang: in één woord ‘inspiratie’!

Binnen het JBN speelt kennisdeling een belangrijke rol. Daarbij vinden we het ook relevant om te leren van nieuwe ontwikkelingen, of van wat zich buiten onze sector afspeelt. Een mooi voorbeeld hiervan is Bookarang. Al een paar maanden terug nam Frederique van Bookarang contact met ons op: zij had het interview in Bibliotheek gelezen en was erg enthousiast over ons initiatief. Of Bookarang óns misschien ook enthousiast kon maken..?

In het najaar ben ik (Tamar) in Amsterdam bij Frederique en haar collega Victor op bezoek geweest. Ik was ontzettend onder de indruk van de prachtige leesadvies-tools die zij ontwikkelen (eerst vooral voor retailers, nu ook voor Bibliotheken!). Wat prachtig dat naast alle data-gedreven advieslijsten (denk aan Amazon en Bol.com) ook zulke initiatieven worden genomen om de inhoud van het boek weer centraal te stellen. Indrukwekkend ook hoe Bookarang al een gigantische hoeveelheid boeken nauwkeurig heeft geanalyseerd.

Ik wilde deze ‘inspiratie’ graag delen met mijn collega’s van het JBN. Al gauw bleek dat mijn eigen collega’s in Den Haag ook erg geïnteresseerd waren. Daarom heeft Bookarang op 20 februari bij mij in Den Haag een presentatie gegeven. Het was wederom een heel sterk en inspirerend verhaal.

Wil je hier ook meer over weten? Neem gerust contact op (via het formulier), of neem een kijkje op http://www.bookarang.com Hoe eerder we in de Bibliotheek pilots kunnen draaien, des te beter!

Foto’s: na afloop van de presentatie zijn we samen met Frederique gaan eten in Den Haag. Wederom een leuke opkomst, met mensen uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland.