#JBN: Samen tellen we af

Als student overdacht ik regelmatig de toekomst met mijn medestudenten. Onder het genot van cappuccino en taart deelden we onze zorgen over die verdomde crisis en onze angst voor altijd stagiair te blijven. Let wel, we studeerden Boekwetenschap*, niet echt een richting waarbij de banen voor het oprapen liggen.

Ik heb behoorlijk genoten van mijn studententijd: een jaartje reizen, tussendoor een uitstapje naar een andere studie, een bestuursjaar… resulterend in het feit niet langer een van de jongsten te zijn, waardoor ik zelfs die geliefde medestudenten als ‘concurrenten’ ging ervaren! Ik hoor het mezelf nog zeggen: “Niemand gaat mij nog aannemen; jullie hebben hetzelfde diploma, maar zijn 3 jaar jonger!”

Niets bleek minder waar: ik solliciteerde, werd aangenomen en ben nu de jongste bibliothecaris bij Bibliotheek Bollenstreek. Het is geweldig: ik krijg alle vrijheid om projecten te ontwikkelen en te organiseren wat ik wil. Daarbij heb ik veel leuke collega’s, die ik soms gekscherend ‘mijn extra moeders’ noem. Ze hebben enorm veel kennis van en passie voor het bibliotheekwerk, voor boeken en voor lezen.

(H)erkenning
Toch kijken ze me vragend aan als ik vraag of de bieb niet iets moet organiseren met Minecraft, of we zullen beginnen met SnapChat en of we niet actiever moeten worden op LinkedIn. En als ik voor mijn werk nieuwe mensen leer kennen, zeggen die zo vaak ‘wat ben je nog jong!’. Soms positief bedoeld, maar vaker geeft het me het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen.

Mijn toenmalige teamleider, Jeanine Deckers, kon wat dat betreft niet veel meer voor me doen dan luisteren en me bemoedigend toespreken. Toevalligerwijs ving zij soortgelijke geluiden op binnen ons netwerk: Tamar, 30-minner en op dat moment trainee bij ProBiblio, had hetzelfde aangekaart. Al snel was het eerste contact gelegd. Tijdens onze afspraken is het steeds een feest der herkenning. Ook ik loop aan tegen de dingen die zij in haar blog schrijft en zie ernaar uit om hier met andere jonge bibliothecarissen mee aan de slag te gaan.

Netwerken
Ons idee voor een Jonge Bibliothecarissen Netwerk begint nu vorm te krijgen, en jullie mailtjes stromen binnen. Jullie schrijven hoe herkenbaar het is om te horen te krijgen dat iets al eens eerder geprobeerd is en hoe vervelend het is om door je leeftijd niet serieus genomen te worden. Door al jullie aanmeldingen en mailtjes weet ik zeker dat dit netwerk er moet komen: om leeftijdsgenoten te treffen tegen wie je lekker kunt klagen, maar ook om te kunnen brainstormen met mensen die daadwerkelijk weten welke nieuwe thema’s actueel en populair zijn. Om elkaar te inspireren. Om ideeën uit te wisselen. Om te zorgen dat een volgende generatie ook bij de bieb wil komen werken. Om een gesprekspartner te worden voor directies. En wie weet waar het nog meer toe gaat leiden.

Op 24 maart vindt de startbijeenkomst plaats. We willen het met jullie hebben over de invulling van dit netwerk. Waar hebben jongeren in deze branche behoefte aan, wat willen we gaan aanpakken en wat hebben wij te bieden? Hoe kan een netwerk ons versterken en hoe blijven we elkaar vinden? Er zijn nog wat plekjes vrij, dus geef je op en denk met ons mee! Je kunt natuurlijk altijd mailen, voor vragen of om jóuw ervaringen te delen. Praat op Twitter mee met de hashtag #JBN.

Hopelijk tot dan!

Biene (Bibliotheek Bollenstreek)