Een dag uit het leven van een jeugdbibliothecaris

Een bibliotheekwerkdag loopt zelden zoals gepland. Er is altijd wel een lastminuteactiviteit, een computerstoring, een medewerker die plotseling ziek is of gewoon een leuke, onverwachte klantvraag. Die verrassende afwisseling van werkzaamheden is een van de grote charmes van mijn baan.Zo rond de feestdagen is het merendeel van de medewerkers en mijn contactpersonen een paar dagen vrij. Het tempo van het werk ligt iets lager. Er komt minder transport en geen nieuwe boeken. En iedereen – klant, contactpersoon en collega – is in vakantiestemming. Met de start van het nieuwe jaar begint ook de drukte weer en ik heb al tijdens mijn vrije dagen een lekker lange to-do-lijst voor mezelf gemaakt.
Mijn lijstjes zijn meestal een beetje aan de ambitieuze kant, en zo ook deze. Maar op 2 januari maak ik – denk ik naïef genoeg – nog wel kans op het uitvoeren van een flink aantal punten.

Bovenaan mijn lijst: het opschonen van mijn mailboxen.
Punt twee: de laatste voorbereidingen voor de Nationale Voorleesdagen, gespecificeerd naar activiteit. De Voorleesdagen lijken altijd nog zo ver weg en staan na de drukte van de decembermaand dan toch ineens voor de deur. Dit jaar starten we met Boekstart in de Kinderopvang en dus moet het aanbod voor de kinder- en peuteropvang volledig geüpdatet worden.
Volgende punt: de VoorleesExpress, waar we als organisatie in januari mee starten. Als het goed is ben ik daar zo mee klaar.
Nummer vier: de leskisten voor de periode kerst-voorjaarsvakantie moeten klaargezet worden voor het transport naar de andere vestigingen, zodat de scholen ze direct na de vakantie op kunnen halen.
Verder heb ik nog het updaten van de MLP’s staan en een hele berg kleine klusjes.
En oh ja, ik moet ook deze blog nog schrijven…

Op 31 december wordt mijn zo zorgvuldig opgestelde plan al overhoop gegooid. Een appje of ik op de eerste werkdag van het nieuwe jaar in de ochtend de uitleen kan doen. Natuurlijk wil ik dat. Iemand anders kan daardoor vrij zijn en zo nu en dan een uitleen draaien vind ik altijd leuk om te doen.

Mijn man heeft nog vakantie, dus ik hoef geen kinderen weg te brengen en kan lekker op tijd beginnen. Bij binnenkomst haal ik eerst de vuurwerkbeveiliging uit de brievenbus en zet ik alles vast klaar voor de uitleen. Ik kruip in mijn eentje in het kantoor achter de computer, uiteraard met een kop koffie. De muziek aan en tegen de tijd dat de eerste bezoekers binnenkomen, heb ik de eerste mailbox al grotendeels schoon.
Het is duidelijk nog vakantie en de normaal drukke uitleen is rustig. Dus ga ik aan de slag met de verschillende presentaties van materialen. Een winterthema erbij, een blok vol prentenboeken over boeken en bibliotheken, en eentje met boeken om samen te lezen. Aan het eind van de uitleen staan de prentenboeken ook weer recht in hun bakken en is de bibliotheek een lid rijker. Ik ben al doende allerlei nieuwe klusjes tegengekomen, dus die gaan erbij op de lijst.

Met soep bij de hand in plaats van koffie, ga ik verder met de mailboxen en tegen de tijd dat de middagploeg binnenkomt, ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de Nationale Voorleesdagen.
De rest van de middag werk ik gestaag aan de meest urgente punten op mijn lijst en voor ik het weet gaan de uitleenmedewerkers naar huis en zit ik weer alleen. Dit vind ik een fijn moment van de dag. Alleen het kantoor is nog verlicht. De bibliotheek zelf is donker, rustig en een beetje spooky. Ik maak mijn bureau leeg en rij op weg naar huis langs het PostNL punt om mijn pakketje met VoorleesExpress-tassen op te halen. Bij thuiskomst zijn de kinderen opgehaald en staat het eten al klaar.

Mijn to-do-lijst is uiteraard nog lang niet afgewerkt, maar ik ben wel lekker opgeschoten. En nu kan ik ook nog het schrijven van deze blog afvinken. Mijn werkjaar is prima begonnen.

Diantha (Bibliotheek Krimpenerwaard)

Deze blog verscheen ook als gastblog bij Bibliotheekblad.