Generatie Z in the library

Jongeren en de bibliotheek. De bibliotheek wil wel, maar de jongeren net wat minder. Tenminste zo lijkt het. Eerst die vervelende millennials (geboren tussen 1980 en 2000) en nu generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) . Uit onderzoek naar deze doelgroep blijkt dat ze heel visueel zijn ingesteld, 24/7 op social media zitten, graag veel geld willen verdienen, zuinig zijn, social influencers als helden hebben, ongeduldig zijn, snel worden afgeleid en imago erg belangrijk vinden. Hoe kun je hier als bibliotheek nu op inspelen? Gelukkig zijn er heel wat bibliotheken die deze uitdaging aangaan; en vaak met succes. Zo heeft de Bibliotheek Rotterdam een eigen bibliotheekvlogger als influencer, organiseren verschillende bibliotheken activiteiten voor aankomende ondernemers en wordt er met HipHop In Je Bieb in co-creatie aanbod op het gebied van urban culture ontwikkeld. Maar meten is immers weten dus werden jongeren tussen de 18 en 24 jaar ook gekozen als speciale doelgroep voor het BiebPaneldoelgroeponderzoek dat dit najaar uitgevoerd werd.

Jongeren werden ondervraagd over wat zij graag in hun vrije tijd doen, hoe en waar zij werken of studeren, wat ze van de bibliotheek vinden en wat de bibliotheek hen zou kunnen bieden. Het leuke aan onderzoek is dat er vaak dingen uitkomen die je eigenlijk al wist maar niet zeker wist en nu dus wel. Want: jongeren luisteren graag naar muziek in hun vrije tijd, spreken af met vrienden of kijken films en series via bijvoorbeeld Netflix (goh). Toch is er ook een gedeelte van deze jongeren die graag (!) boeken leest in de vrije tijd en zelfs een e-bookabonnement heeft. Om het nog gekker te maken: een derde van de jongeren die weleens lezen leest eens per week of vaker een boek voor het plezier. Waarom komen ze dan toch niet en masse bij de bibliotheek? Dat ligt er volgens een kwart van de jongeren zelf vooral aan dat ze het zoveel gedoe vinden om boeken te halen en terug te brengen. Maar hier verzinnen jongeren direct een oplossing voor wanneer hen gevraagd wordt wat leuke suggesties te noemen voor de bibliotheek: namelijk een boekenbezorgservice. Dit past natuurlijk helemaal in de trend van tegenwoordig dat je alles wat je maar kan bedenken thuis kan laten bezorgen. Ennn om weer even terug te pakken op de kenmerken van generatie Z: deze jongeren houden van gemak.

Wat bedenken jongeren nog meer? Een gratis abonnement of studentenabonnement want de bibliotheek is volgens een heel aantal jongeren ook te duur. En deze jongeren zijn zuuunig zo hadden we al eerder gelezen. Verder: horeca in de bibliotheek, lekker frappucino’s bestellen bij de barista; en, wel weer redelijk opvallend: meer studieplekken. Want de jongeren die wél in de bibliotheek komen doen dit vooral om te studeren. Er zijn zelfs al bibliotheken die speciale studie-uren aanbieden waarin studenten hun telefoon kunnen inleveren om zo niet afgeleid te worden, want ook dat is een kenmerk van deze generatie. Is dat dan nog een gat in de markt? Het moge duidelijk zijn dat jongeren best van alles willen dat de bibliotheek in theorie aan zou kunnen bieden. Maar dan moet de bibliotheek dit wel doen, én nog belangrijker: jongeren moeten op de hoogte zijn van dit aanbod. En hoe breng je jongeren op de hoogte? Social media natuurlijk, en lekker visueel. Zo komt alles toch weer samen en blijkt dat jongeren helemaal niet zo vreemd en vervelend zijn, maar dat je wel even moet weten waar ze behoefte aan hebben. En nu GO! Met die stilte-uren, influencer peptalks, selfie workshops, programmeer cursussen en wat al niet meer. Let’s make de Bibliotheek cool again!

Anne-Katelijne (Probiblio)

Deze blog verscheen ook als gastblog bij Bibliotheekblad.