Bezoek aan Stadkamer Zwolle

Op vrijdag 19 oktober bezocht het Jonge Bibliotheeknetwerk Stadkamer in Zwolle, speciaal voor alle bibliotheekmedewerkers uit het noorden en oosten van het land. Daar werden we rondgeleid door directeur Astrid Vrolijk.

Astrid vertelde dat Stadkamer in 2015 is ontstaan uit een fusie van Bibliotheek Zwolle, kunstencentrum Muzerie en Kunst&Zo. Bij binnenkomst geen kasten met boeken waar je tegenaan loopt, maar een uitnodigend café. De traditionele Bibliotheek verdween naar de achtergrond en centraal kwam de huiskamer van de stad te staan. De kasten zijn laag zodat je er overheen kunt kijken. Op deze manier blijft de ruimte heel open en licht. Een plek die van iedereen is, waar je kennis kunt opdoen en delen, geïnspireerd wordt, mensen kunt ontmoeten, kunt lenen en lezen, kunt studeren en werken, cultuur kunt beleven en koffie kunt drinken. Kortom: een plek die uitnodigt om te verblijven en je te blijven ontwikkelen.

Zwolle 3

Op de begane grond vind je het Medialab, waar allerlei activiteiten worden georganiseerd. Van spelen met robots tot een spreekuur Digihulp, voor iedereen die vragen heeft op digitaal gebied. Het Medialab is een toegangspoort voor mensen om kennis te maken met nieuwe digitale en technische ontwikkelingen.

Een verdieping hoger loop je direct op het Taalpunt af. Het Taalpunt is op een prominente plek gevestigd, omdat het een belangrijk onderdeel van de collectie is.

Zwolle 2

In de kelder vind je ook de jeugdafdeling nog. De trap naar de oude ‘bunker’ dient tevens als tribune voor wanneer er bijvoorbeeld wordt voorgelezen.

Door de bibliotheek verspreid zijn studieplekken en huiswerkplekken waar volop gebruik van wordt gemaakt. Jongeren weten Stadkamer al vanaf dag één te vinden, zonder dat er iets is veranderd aan de manier waarop zij worden aangesproken. Op vrijdagavond worden er pizza’s besteld, wat Astrid prima vindt omdat de studenten het ook zelf weer opruimen. Hier zie je het vertrouwen dat Stadkamer heeft in haar bezoekers. Niets hoeft, alles kan en dat is ook het motto: ‘Stadkamer maken we samen’.

Het gebouw is helemaal opnieuw ingericht toen Stadkamer daar in 2017 gevestigd werd. Tijdens het ontwerpproces heeft Astrid zoveel mogelijk organisaties, instellingen en bedrijven uit de omgeving betrokken. Alle ideeën die daaruit voortkwamen zijn meegenomen door de architect.

In de inrichting zijn verschillende stijlen te vinden, van heel strak en modern tot Perzische tapijten. Stadkamer is namelijk een plek waar iedereen zich thuis moet kunnen voelen. Toch is het een duidelijk geheel. Dit komt door terugkerende elementen, zoals de huisjes die je overal tegenkomt in het ontwerp.

Stadkamer werkt met zelforganiserende teams in combinatie met projectorganisatie. Alles mag, zolang het past bij de visie, je het met open vizier doet en met de beste bedoelingen. Dit straalt een duidelijk vertrouwen uit waardoor er een veilige omgeving ontstaat om risico’s te durven nemen en dingen uit te proberen. En dan kan het zomaar dat je de beste bibliotheek van het jaar wordt!

Zwolle 4